Bokning, biljett och betalning
Du bokar din resa genom vår kundtjänst, utvalda resebutiker eller på vår hemsida. Efter bokning får du en bekräftelse tillsammans med en faktura. Vi skickar ingen bekräftelse på betalning utan kontaktar istället dem som är försenade. Det är viktigt att kontrollera att alla uppgifter på bokningen är korrekta på din bekräftelse.

Avbokningar och avbeställningsskydd
Om du behöver avbeställa din resa ska detta ske så snart anledning uppkommit och innan resan påbörjats. Avbokningar tas emot av vår kundtjänst eller på jourtelefonen 031-3756805.

Bagage – försenat eller skadat
Om ditt bagage skadas eller inte kommer fram ska du anmäla detta redan i bagagehallen på flygplatsen. Fråga personalen på flygplatsen om du behöver hjälp! Se till att du får skaderapporten i original, en så kallad PIR-rapport. Den krävs enligt flygbolagens regler för att du ska få eventuell ersättning. Uppgifter om skadeståndsansvar, ersättningsnivå och villkor får du av aktuellt flygbolag respektive från ditt försäkringsbolag.

Flyg och flygtider
Incheckningen på flygplatsen påbörjas minst 2 timmar före flygavgång. Det är viktigt att vara ute i god tid, men incheckningen stänger i allmänhet 1 – 1.5 timme före flygets avgång, se resehandlingarna.
Vid platsfördelningen försöker flygbolagen att hålla ihop sällskap som reser på samma bokning. Du kan dock inte räkna med att få plats intill eller i närheten av ditt sällskap.

Flygtider är alltid preliminära och kan utan förvarning justeras utav flygbolagen. Tänk på detta vid bokning utav parkering och eventuell anslutning av tåg eller flyg till avreseorten eller destinationen. Se till att ha god tidsmarginal och ombokningsbara biljetter, då ingen ersättning utgår för eventuell kostnad i samband med flygtidtabellsändring eller inställd resa.

Pass och visum
Det är resenärens ansvar att nödvändiga handlingar för att genomföra resan är med och i ordning inför resan, till exempel pass, visum, intyg och försäkringar. Ta alltid med pass på alla resor utanför Sverige. På de flesta resor till länder utanför Europeiska unionen måste passet vara giltigt minst sex månader efter hemkomst. Här är passkontroller obligatoriska och det är även viktigt att passet är helt.

För svensk medborgare, svensk medborgare med utländskt ursprung samt för utländsk medborgare bosatt i Sverige, gäller ibland särskilda visumbestämmelser för inresa i andra länder. I sällsynta fall har svensk medborgare av utländskt ursprung inte automatiskt inreserätt i ett land. Kontakta därför respektive lands ambassad för upplysningar. Resenären står för eventuella kostnader i samband med nekad inreserätt.

För inreseregler hänvisar vi till https://www.swedenabroad.se/

Försäkring
Det är viktigt att ha ett ordentligt försäkringsskydd. Kontrollera alltid vilken typ av försäkring du har och vilket reseskydd som ingår.

Sjukvårdsbesök utomlands underlättas genom medtagande av EU-kort som kan beställas från Försäkringskassan. Observera att EU:s sjukvårdskort endast gäller vård som är ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i det land där du vistas. EU kortet gäller endast i vissa länder utanför EU/EES, för mer information om vilka länder kan du besöka Försäkringskassans sida.

Vi säljer reseförsäkringar och avbeställningsskydd, kontakta vår kundtjänst för närmare information.

Resa med funktionshinder
Det är vårt mål att alla som reser med oss skall få en så lyckad resa som möjligt. För att kunna uppnå detta är det viktigt att du informerar oss vid bokningstillfället vilka specifika krav som ditt funktionshinder ställer på en väl fungerande resa. Vissa hotell har handikappanpassade rum men hotellet i sig kan fortfarande ha trappor till reception och pool m.m. Du som är beroende av rullstol måste kontakta oss vid bokningstillfället för att du skall kunna få hjälp med att komma på och av flygplanet. Flygbolaget behöver alltid godkänna olika sorts hjälpmedel som behövs tas med som incheckade bagage eller ombord som till exempel elektriska rullstolar och syrgas. Viktigt att du meddelar oss detta innan du bokar.
På en gruppresa reser du tillsammans med andra resedeltagare och följer ett på förhand fastställt program.

Önskemål
Ibland finns det särskilda önskemål inför en resa. Det kan exempelvis gälla bussplats intill bekanta, allergier eller handikapp. Dessa bör meddelas vid bokning så att hotellen eller annan leverantör blir informerade i god tid. Vi kan inte garantera att alla önskemål tillgodoses eftersom hotellen även har andra gäster att ta hänsyn till men vi kommer att göra vad vi kan för att de ska uppfyllas.

Hög - och lågsäsong
Destinationer och dess utbud kan variera beroende på tidpunkten för din resa. Under högsäsong är det rikt utbud av nöjen och aktiviteter, och hotellen har alla faciliteter tillgänglig, vilket kan vara begränsat under lågsäsong.

Tider på resan
Alla tider i katalogen är lokala. Många av tiderna är cirkatider och påverkas av en rad faktorer. Ankomsttider till exempelvis städer eller hotell är ungefärliga och påverkas givetvis av trafik och väderleksförhållanden. Det kan förekomma ändringar av tider gällande färjor, utflykter och middagar. Observera även att öppettider för exempelvis butiker, restauranger och museer kan påverkas av länders nationella helgdagar.

Hotell
Våra hotell håller oftast god mellanklass eller bättre. Varje hotell är klassificerat av respektive lands myndigheter, enligt olika skalor. Hotell kan ändra klassificering, från sommar till vinter, efter renoveringar eller andra förändringar. Det är alltid den aktuella klassificeringen som redovisas.
Utförligare information om våra hotell samt kartor finns på vår hemsida under respektive resa.
Enligt internationella hotellregler disponerar man sitt hotellrum fram till kl. 12.00 avresedagen, i vissa fall kl. 10.00. Detta gäller även om avresan från hotellet sker på kvällen/natten eller morgonen därpå.

Hotellrum
Det förekommer skillnader mellan olika länders hotellstandard, utformningen och rumsdispositionen kan variera kraftigt mellan olika resmål och anläggningar, allt ifrån mycket enkelt till mer traditionellt utrustade. Om det finns minibar kan man inte räkna med att använda denna som kylskåp. Rummens/lägenheternas storlek, utformning och inredning kan variera inom samma kategori. Sådana skillnader påverkar inte priset Fördelningen av rummen görs ett par dagar i förväg av hotellen och hotellen ansvarar för rumsfördelningen.

Sängar
Sängarna kan vara kortare än två meter och bäddmadrass saknas ofta. En del hotell har grand lit – en smalare dubbelsäng (110-140 cm) med gemensam madrass och sängkläder för två personer. Det kan också hända att dubbelrummen har två sängar i storleken queensize (141-189 cm) alternativt en eller två kingsize (190 cm eller bredare) också med gemensam madrass och sängkläder. Om fler än två personer delar dessa rum så delar de också på befintlig säng/befintliga sängar, som då räknas som ordinarie säng/sängar för fyra personer. Extrasäng betyder bäddsoffa, våningssäng, bäddfåtölj eller hopfällbar säng av enklare standard. Ibland kan extrasängen vara väggfast. Komforten är sämre än i en ordinarie säng och extrabädden är ofta kortare och smalare än en ordinarie säng. Som regel får du bädda den själv. En extrabädd i rum/lägenhet minskar även utrymmet i rummet. För spjälsäng får man räkna med att betala ett tillägg.

Måltider på resan
Många hotell serverar internationell mat för att den ska passa så många som möjligt av hotellets gäster. Eftersom hotellen komponerar sina menyer oberoende av varandra kan tillfälligheter göra att liknande maträtt serveras vid fler än ett tillfälle under resan. Beroende på ankomst och avresetid kan man gå miste om en eller ett par måltider om halv-, helpension eller All Inclusive beställts eftersom in- och utcheckningstiden styr när måltidspaketet påbörjas och upphör. Observera att på vissa hotell gäller dresscode vilket innebär vårdad klädsel vid middagarna som långbyxor för män i restaurangen.

Måltidsalternativ

Frukost
Smör, bröd, marmelad, kaffe/te och ibland apelsindryck.

Frukostbuffé
En riklig frukost med till exempel ost, skinka, salami, ägg, yoghurt och frukt, olika sorters marmelad, kakor med mera. Lokala variationer förekommer.

Halvpension
Frukost och middag. På vissa hotell kan middag ersättas med lunch. Måltidsdryck ingår som regel inte.

Halvpension inklusive dryck
Frukost och middag. På vissa hotell kan middag ersättas med lunch. Dryck till maten ingår.

Helpension
Frukost, lunch och middag. Måltidsdryck ingår som regel inte.

All Inclusive
I All Inclusive ingår frukost, lunch och middag, en del dryck och diverse lokala tilltugg på hotellet. Ofta ingår även andra aktiviteter. Vad All Inclusive-konceptet innehåller varierar från hotell till hotell och land till land. All inclusive-programmen håller generellt en standard i enlighet med hotellets klassificering. Oftast gäller den fria tillgången lokalt producerade drycker. Vanligtvis gäller All Inclusive fram till kl. 12.00 avresedagen och från kl. 07:00 -22:30. All Inclusive gäster tilldelas oftast ett armband vid incheckningen på hotellet som ska bäras under hela vistelsen. Utan armband har hotellet rätt att neka intag av mat och dryck. Åldersgräns för alkoholhaltiga drycker är 18 år. I lågsäsong när hotellen har få gäster kan måltiderna bestå av en fast meny istället för buffé, samt att konceptet kan uppdateras och ändras.


Vaccination
Läs mer på Vaccin.se eller kontakta din läkare, vårdcentral eller vaccinationscentral för närmare information. Du kan också läsa mer om resevaccin på Folkhälsomyndighetens sida.

Våra garantier
Vi är stolta över att vara en av de få researrangörer i Sverige som har den högsta möjliga kreditvärderingen AAA enligt Soliditet/Bisnode. Vi ställer även lagstadgad resegaranti till Kammarkollegiet, www.kammarkollegiet.se.

Öppet köp
På utvalda charterresor som säljs med öppet köp kan du fram till det datum som anges på bokningsbekräftelsen ändra eller avboka din resa kostnadsfritt. Kontakta vår kundservice för vidare information om du vill göra ändringar i din resa.

Synpunkter på resan
Många av våra resor besöker länder där kulturer, levnadsvanor och matvanor skiljer sig från våra egna. Detta bör finnas i åtanke då du väljer att semestra utanför Sveriges gränser. Anser du att något är fel på resan måste detta framföras på plats till reseledningen. Det ger oss möjligheten att omedelbart åtgärda felet. Vi uppskattar även att du tar din tid att fylla i utvärderingsformuläret som skickas efter hemkomst.

Programändring
Förändringar i det beställda arrangemanget kan inträffa även de sista dagarna före avresan. Exempelvis kan ett flyg bli försenat i en annan del av världen – med förseningar och tidtabellsändringar som följd. I andra fall kan en pool gå sönder och kräva tidskrävande reparationer. Det händer också att nya hotellbyggen sätts igång, utan förvarning, och skymmer sikten mot havet. Så snart händelser som innebär väsentliga ändringar i arrangemanget kommer till vår kännedom meddelar vi dig skriftligen eller per telefon. Om ändringen har avgörande betydelse för arrangemangets genomförande erbjuder vi en annan resa om vi kan eller återbetalar hela eller delar av resans pris.

Presentkort
Vi säljer presentkort som kan beställas på 0775-510000 eller på vår hemsida under fliken Info. Ge bort en fin resa i present till någon du tycker om!